Am tras o concluzie si vreau sa ti-o impartasesc. Dar, mai intai, vreau sa-ti aflu parerea. Tu care crezi ca este cea mai de seama calitate pe care trebuie sa o aiba un astrolog? Din experienta, am observat ca… PRICEPEREA. Cum am ajuns la acest rezultat? Simplu. Este cuvantul care mi s-a adresat cel mai des, intrebat fiind despre astrologie de catre persoane sceptice, putin interesate sau dornice sa ma puna la incercare.
De cate ori am acceptat provocarea de a dezvalui cateva din tainele astrologiei, aproape invariabil, am fost gratulat tocmai cu aceste compliment: “Te pricepi.”
Odata, dintr-o discutie cu o reporterita la un ziar, a reiesit ca horoscopul zilnic al publicatiei respective e scris tot de un baiat care “se pricepe”. Cinste lui! Problema e ca mi-am adus aminte de o colega de facultate care lucra la un ziar (local, e adevarat) si care, culmea, scria si ea la rubrica de zodii. Desigur, si ea “se pricepea”. La ce anume? La decupatul predictiilor dintr-o luna anterioara pe care le reaseza in numarul de a doua zi in ordine aleatorie. Cititorii se lasau sedusi de gustul previziunilor, probabil, numai prin autosugestie.
Ne-am lamurit asadar ca la fotbal, la politica si, mai nou, la horoscoape “se pricepe” tot mai multa lume. Atunci cum facem selectia? In care ziare sau pe care situri ne uitam dupa mesajele coborate dintre stele printre noi?
Mai inainte de orice, sa precizam ca aceste predictii cu caracter general raspandite in presa si pe internet, intocmite pentru cele 12 zodii, poarta denumirea de “horoscoape comerciale”. Ele au un mare merit: acela de a populariza astrologia ca disciplina a cunoasterii.
Putine ziare sau reviste, fie ele in format fizic sau electronic, sunt lipsite de rubrica de “horoscop”. Cum ne ferim totusi de lipsa de profesionalism?
Iti propun 3 ingrediente de care sa tii cont inainte de a-ti arunca ochii pe un horoscop zilnic:
- AUTORUL. Vezi daca articolul din presa sau de pe un site este semnat. Daca autorul foloseste un pseudonim, asigura-te ca in spatele lui nu se ascunde un personaj fictiv. Daca semnatura articolului trimite la o echipa de astrologi, ar fi bine sa te uiti daca membrii respectivei echipe au o identitate. Exista, de pilda, situri unde se posteaza horoscoape comerciale si unde se mai ofera si consultatii, fara ca numele celui care le ofera sa fie mentionat pe undeva. Nu cred ca se increde cineva in “astrologi-fantoma”.
- TERMENII DE SPECIALITATE. Desi unii amatori sau simpatizanti ai astrologiei ar putea fi plictisiti sau incurcati de asemenea exprimari precum “Astazi Luna se afla in Capricorn si face un trigon cu Marte” sau “Astazi, Luna iti traverseaza zodia”, terminologia specifica localizeaza interpretarea in timp. Cunoscatorul poate merge imediat la tabelul de efemeride sa verifice daca pozitiile indicate sunt exacte, riscul de frauda fiind anulat. Astfel, sansa ca o predictie de anul trecut din 10 mai sa fie publicata anul acesta ca fiind valabila pe 11 decembrie, se diminueaza.
- MODUL DE EXPUNERE. Daca citesti pe undeva ca lucrurile sunt batute in cuie si o sa ti se intample intocmai ce scrie acolo, ar trebui din nou sa ridici din sprancene. Astrele doar predispun! Mesajul trebuie sa pastreze echidistanta si sa intrevada libertatea de alegere a cursului evenimentelor. Textul trebuie sa fie descriptiv, adica sa specifice contextul general astral, sa indice potentialele riscuri si oportunitati si sa identifice posibilele directii de evolutie. Daca scrie undeva ca “Astazi castigi sigur la loto, asa ca ia-ti bilet!”, din nou ar trebui sa-ti pui un semn de intrebare. Daca respecti acesti 3 pasi simpli, vei putea avea impresia ca timpul tau alocat lecturii nu a fost pierdut, ci investit. Urmatorii pasi ii faci intotdeauna singur. Reteta de mai sus poate fi un indrumar simplificat pentru “controlul calitatii” horoscoapelor comerciale. Departe de mine intentia de a fixa un standard. Lista criteriilor este deschisa. Iar tie nu-ti ramane decat sa o completezi si sa alegi… “cu pricepere” ce horoscoape citesti.